Den ukentlige helsesjekken

Det anbefales at man 1 - 2 ganger ukentlig sjekker hunden fra snute til halespiss. Det kan være et tips å gjøre dette på samme sted og på samme måte hver gang. Bruk gjerne et bord, men pass på at underlaget ikke er glatt. Dessuten venner man hunden til å bli undersøkt og håndtert. Dette kan man ha mye igjen for når man er hos veterinæren. I tillegg får man store kunnskaper om hva som er normalt, og oppdager dermed raskere hvis helseproblemer er underveis. Start med munnen og tennene. Tannproblemer kan du forebygge med daglig tannpuss. Det er en fordel å vente til tannfellingen er over. Bruk tannpasta som er beregnet på dyr. Dette får du kjøpt hos veterinæren. Gå videre over ører og øyne. Sjekk pelsen og huden. Hver nøye med pelsstell på de rasene som krever det. Kjenn over hele kroppen, alle ledd og nederst på alle bein. Sjekk poter og klør. Klipp klørne hvis det trengs. Klipp gjerne lite og ofte den første tiden, slik at hunden venner seg til at dette ikke er farlig. Sjekk til slutt kjønnsåpning og endetarmsåpning.

Tenner og tannkjøtt

At dyr får tannstein er for mange et ukjent problem. Med tannstein følger etter hvert tannkjøttbetennelse, løsning av tenner og store smerter for dyret. Smertene kan bli så store at den rett og slett ikke klarer å få i seg mat. Det er svært individuelt når problemene oppstår og det anbefales å regelmessig sjekke tenner og tannkjøtt hos dyret. Daglig tannpuss er det beste for å forebygge tannstein. Det finnes også fôr og kosttilskudd som forebygger.. Veterinæren kan fjerne tannstein før skadene på tenner og tannkjøtt er uopprettelige. I tillegg undersøkes samtidig munnhulen for andre problemer som f. eks. knekte tenner, emaljeslitasje og sårdannelse.

Hundens ører

Friske hundeører er rene og har normal hudfarge så langt ned du kan se. Ørebetennelse kan være til stor irritasjon for hunden. Vanlige symptomer er kløe og risting på hodet. I tillegg lukter det ofte annerledes og stramt i et øre som er betent enn i et friskt øre. Ser du ned i øret, vil du ofte se rødme og sårdannelse og mer ørevoks enn normalt. Øregangen hos en hund er lang og har en naturlig knekk. Ligger problemene dypt nede i øregangen, kan ytre del av øret se normalt ut. Øreproblemer, eller mistanke om det, skal alltid undersøkes av veterinæren. Det er en god regel å titte ned i ørene på hunden 1 - 2 ganger ukentlig. Er ørene kun litt skitne, uten at hunden synes å være irritert, kan du rense ørene. Bruk en tilpasset ørerens, vi hjelper deg med å finne den riktige. Denne får du kjøpt hos veterinæren. Men husk: Dette tar ikke bort ørebetennelse, og skal kun brukes i friske ører som trenger rengjøring, eller i forkant av medisinsk behandling. Øreproblemer krever profesjonell hjelp.