Den ukentlige helsesjekken

Det anbefales at man 1 - 2 ganger ukentlig sjekker katten fra snute til halespiss. Det kan være et tips å gjøre dette på samme sted og på samme måte hver gang. Bruk gjerne et bord, men pass på at underlaget ikke er glatt. Dessuten venner man katten til å bli undersøkt og håndtert. Dette kan man ha mye igjen for når man er hos veterinæren. I tillegg får man store kunnskaper om hva som er normalt, og oppdager dermed raskere hvis helseproblemer er underveis. Start med munnen og tennene. Tannproblemer kan du forebygge med daglig tannpuss. Det er en fordel å vente til tannfellingen er over. Bruk tannpasta som er beregnet på dyr. Dette får du kjøpt hos veterinæren. Gå videre over ører og øyne. Sjekk pelsen og huden. Hver nøye med pelsstell på de rasene som krever det. Kjenn over hele kroppen, alle ledd og nederst på alle bein. Sjekk poter og klør. Sjekk til slutt kjønnsåpning og endetarmsåpning.

Tenner og tannkjøtt

At dyr får tannstein er for mange et ukjent problem. Med tannstein følger etter hvert tannkjøttbetennelse, løsning av tenner og store smerter for dyret. Smertene kan bli så store at den rett og slett ikke klarer å få i seg mat. Det er svært individuelt når problemene oppstår og det anbefales å regelmessig sjekke tenner og tannkjøtt hos dyret. Daglig tannpuss er det beste for å forebygge tannstein. Det finnes også fôr og kosttilskudd som forebygger.. Veterinæren kan fjerne tannstein før skadene på tenner og tannkjøtt er uopprettelige. I tillegg undersøkes samtidig munnhulen for andre problemer som f. eks. knekte tenner, emaljeslitasje og sårdannelse.

Kattens ører

Øreinfeksjon kan være til stor irritasjon for katten. Vanlige symptomer er kløe og risting på hodet. Ser du ned i øret, vil du som regel se mye brun ørevoks eller rødme og sårdannelser. Slike tilstander skal undersøkes av veterinæren. Øremidd er et vanlig problem hos katter. Det smitter fra katt til katt, og dermed også fra mor til kattunger. Allerede når du får kattungen i hus bør du ta en titt ned i ørene. Friske ører er rene og har normal hudfarge så langt ned i øret du kan se. Mye brun ørevoks gir sterk mistanke om at du har fått midd med på kjøpet. Av og til kan øregangene være fylt med brun masse, og vil da redusere hørselen inntil proppen er fjernet. Det er en god regel å titte ned i ørene 1 - 2 ganger i uken.