Kattungen

Kattunger er tiltrekkende og det er herlig å se dem i lek, men man må ikke glemme at det er i denne unge alder de legger grunnlaget for fremtidige adferdsmønstre. Å lære god oppførsel er derfor viktig dersom kattungen skal utvikles til en god kamerat. Treningen må aldri gjøres med vold, la ikke kattungen være alene for ofte, lek med den regelmessig. Det er også viktig at den har friheten til å utforske sine omgivelser, med start i et av rommene i huset.

Vaksinasjon er viktig før kattunger går ut i verden
Kattunger skal ikke tas fra moren før de er 12 uker gamle. Hvis moren er regelmessig vaksinert, vil hun via morsmelken gi kattungene beskyttelse mot flere virussykdommer, som f. eks. kattepest. Det er vanlig at kattungene blir vaksinert ved 3 måneders alder og 4 uker senere. Årlig revaksinering anbefales. Immunsystemet er da aktivert for å beskytte kattungen mot de sykdommer den er vaksinert for. Glem ikke - kattungen bør gradvis tilvenne seg omgivelsen, både inne og ute.

Ormekur
Spolorm er et vanlig problem hos kattunger. Smitte kan allerede fra første levedag overføres via morsmelken til kattungen. Sterke spolormangrep kan forårsake både sen vekst, diare og nedsatt appetitt. Det anbefales derfor å behandle både moren og kattungene når de er 2 - 3 uker gamle, og videre annen hver uke til levering.

Hvordan får man katten renslig?
Katter er medfødt renslige dyr. Kattunger som får være hos sin mor i tilstrekkelig lang tid vil kunne lære av henne å bruke kattesandkassen. Man må naturligvis tydelig vise kattungen hvor sandkassen er. Sett den gjerne i sanden etter den har spist så tar de fleste kattunger dette veldig greit.

Klør kattungen i ørene?
Kattungen smittes gjerne av de parasittene som moren har. Det gjelder også øremidd. Moren klør ofte ikke og kan derfor ha øremidd uten at eier vet det. Øremidd hos kattunger kan bli et betydelig og ubehagelig problem. I tillegg til sterk kløe med fare for ørebetennelse, vil noen katter utvikle blodfattighet siden midden lever av kattungens blod.